ظهور اینفلوئنسرهای مجازی: آیا آنها اینجا هستند تا بمانند؟
محبوبیت مداوم اینفلوئنسر مارکتینگ، همراه با پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی و فناوری متاورس، به رشد یک سوپراستار جدید رسانه های اجتماعی کمک می کند: اینفلوئنسرهای مجازی. این شخصیتهای رایانهای بسیار شبیه تأثیرگذاران واقعی انسان عمل میکنند. آنها عکس های سلفی و محتوایی از زندگی روزمره خود را در کنار مشارکت برند با شرکت های بزرگ منتشر می کنند. تنها تفاوت این است که آنها در دنیای فیزیکی وجود ندارند.
آیا اینفلوئنسرهای مجازی گرایشی با قدرت ماندگار یا بیشتر یک چیز جدید برای برندهایی هستند که به دنبال غلبه بر سر و صدای منظره رسانه های اجتماعی پرجمعیت هستند؟ در این مقاله، ما به تعریف اینفلوئنسرهای مجازی و نحوه عملکرد آنها می پردازیم، ملاحظاتی که برندها باید قبل از کار با یکی و برخی از برجسته ترین اینفلوئنسرهای مجازی در صحنه امروز داشته باشند.
اینفلوئنسرهای مجازی چیست؟
اینفلوئنسرهای مجازی شخصیت های دیجیتالی هستند که عمدتاً در رسانه های اجتماعی وجود دارند. آنها افراد واقعی نیستند، بلکه شخصیت های کامپیوتری هستند که با CGI پیشرفته، ضبط حرکت و فناوری هوش مصنوعی خلق شده اند.
انواع مختلفی از اینفلوئنسرهای مجازی وجود دارد که از شخصیتهای غیرانسانی گرفته تا شخصیتهای بسیار واقعی شبیه به انسان را شامل میشود. آنها اغلب توسط آژانس های خلاق متخصص در هوش مصنوعی، رباتیک یا بازاریابی توسعه و مدیریت می شوند. با این حال، برخی از برندها حتی تأثیرگذارهای مجازی خود را ایجاد کرده اند، مانند خرده فروش برزیلی Magalu's Lu. این شخصیتهای خاص برند بیشتر شبیه مدلهای سخنگو یا طلسم عمل میکنند، زیرا به ندرت دارای پلتفرم یا پیروانی خارج از برند هستند.
اینفلوئنسرهای مجازی چگونه کار می کنند؟
اینفلوئنسرهای مجازی بسیار شبیه اینفلوئنسرهای معمولی رسانه های اجتماعی عمل می کنند. این آواتارهای آنلاین با کاربران رسانه های اجتماعی مانند اینفلوئنسرهای انسانی، به اشتراک گذاری محتوا، تایید محصولات و تعامل با فالوورها تعامل دارند. آنها یک راه منحصر به فرد و نوآورانه برای برندها برای ارتباط با مخاطبان خود ارائه می دهند. اما یک تفاوت اساسی وجود دارد: تعامل آنها با محصولات یا خدمات واقعی و تعامل با دنبال کنندگان کاملا ساختگی است.
یک نمونه بازاریابی اینفلوئنسر مجازی، همکاری اخیر آیتانا با آرایشگاه لونگوئراس است. آیتانا تصاویری از مدل موی جدید خود را در فید اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و حتی یک سفر جعلی به سالن را در استوری اینستاگرام خود ثبت کرد.
مزایای اینفلوئنسرهای مجازی
اینفلوئنسر مارکتینگ و هوش مصنوعی دو گرایش بزرگ هستند که به سرعت صنعت بازاریابی را در اختیار گرفته اند. در نظرسنجی Sprout Pulse Q3 2023 از 307 بازاریاب اجتماعی مستقر در ایالات متحده، 81٪ گفتند که بازاریابی تأثیرگذار بخش اساسی استراتژی کلی رسانه های اجتماعی آنها است. و، شاخص اجتماعی Sprout ما نشان داد که 81٪ از بازاریابان می گویند هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر کار آنها داشته است. اما وقتی این دو را با هم ترکیب می کنید چه اتفاقی می افتد؟ در اینجا چند مورد از مهم ترین مزایای مشارکت با اینفلوئنسرهای مجازی آورده شده است.
کنترل بر محتوا
برندهایی که می خواهند پیام خاصی را دریافت کنند یا نکته خاصی را با مشارکت اینفلوئنسرها بیان کنند، سطح کنترل متفاوتی بر محتوا با اینفلوئنسرهای مجازی دارند. داشتن کنترل بیشتر بر آنچه که یک اینفلوئنسر پست میکند، میتواند برای برخی از برندها با پیامی بسیار خاص برای اشتراکگذاری جذاب باشد.
تطبیق پذیری
اینفلوئنسرهای مجازی هرگز پیر نمی شوند، می توانند به هر زبانی صحبت کنند و می توانند به هر مکانی «سفر کنند». این سطح از سازگاری و انعطافپذیری به این معنی است که برندها بهطور بالقوه میتوانند از یک تأثیرگذار مجازی برای کمپینها در مناطق مختلف به جای یافتن تأثیرگذارهای مختلف برای بازارهای مختلف استفاده کنند.
ثبات
بر خلاف اینفلوئنسرهای انسانی که ممکن است برندهایشان با افزایش سن یا وارد شدن به مراحل مختلف زندگی تکامل یابد، اینفلوئنسرهای مجازی ظاهر، شخصیت و محتوای ثابتی دارند. این ثبات به این معنی است که برندها مجبور نیستند نگران تغییرات غیرمنتظره باشند و می توانند برای تبلیغ پیشنهاد خود به روشی قابل پیش بینی به یک تأثیرگذار مجازی تکیه کنند.
تأثیر اینفلوئنسرهای مجازی بر برندها
آیا اینفلوئنسرهای مجازی آینده بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند؟ خب، بستگی دارد. یک نظرسنجی تحقیقاتی در سال 2022 نشان داد که تقریباً نیمی از افرادی که شخصیتهای رسانههای اجتماعی را دنبال میکنند، علاقهمند به دنبال کردن یک تأثیرگذار مجازی هستند. با این حال، بسیاری از برندها و آژانسها با احتیاط به دنبال مشارکت اینفلوئنسرهای مجازی هستند، زیرا فناوری جدید خطراتی را به همراه دارد.
در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که برندها باید با محبوبیت بیشتر اینفلوئنسرهای مجازی به آنها فکر کنند.
ایمنی و شهرت برند
اینفلوئنسرهای مجازی ممکن است یک شرط امن تر از اینفلوئنسرهای واقعی به نظر برسند، اما آنها کاملاً از بحث و جدل مصون نیستند. به عنوان مثال، اینفلوئنسر Caryn Marjorie به دلیل ایجاد یک نسخه هوش مصنوعی از خودش که برخی از افراد به دلیل تحقیر کردن زنان و ایجاد رفتارهای ضد اجتماعی از او انتقاد کردند، تیتر خبرها شد.
علاوه بر این، هوش مصنوعی یک مشکل جعبه سیاه دارد. انسان ها به طور کامل درک نمی کنند که این سیستم ها چگونه کار می کنند یا تصمیم می گیرند، که چالش بزرگی برای تبلیغ کنندگان و آژانس ها ایجاد می کند. بدون این وضوح، برای برندها سخت است که به این تأثیرگذاران مجازی کاملاً اعتماد کنند. بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی فاکتور جالبی دارد، بازاریابان باید مراقب غواصی خود باشند تا از فجایع روابط عمومی آینده جلوگیری کنند.
شفافیت و اصالت
اکثر مردم در حال حاضر برای تشخیص تفاوت بین تصاویر معتبر و تولید شده توسط هوش مصنوعی تلاش می کنند. یک مطالعه اخیر نشان داد که شرکت کنندگان فقط در 61٪ مواقع می توانند این کار را انجام دهند. از آنجایی که فناوری پیشرفت می کند و اینفلوئنسرهای مجازی حتی بیشتر به انسان ها شباهت دارند، لازم است برندها در مورد نحوه استفاده از این ابزارها شفاف باشند.
FTC گفت اینفلوئنسرهای مجازی باید حمایت های مالی برند را درست مانند اینفلوئنسرهای انسانی افشا کنند و آژانس تبلیغاتی Ogilvy برای قوانین واضح تر در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی فشار می آورد. با این حال، مقررات و دستورالعملهای اینفلوئنسر مجازی در حال انجام است.
علاوه بر این، بیشتر برندها با اینفلوئنسرها کار می کنند تا از روابط معتبر خود با مخاطبان خود بهره ببرند. در حالی که هنوز افراد واقعی پشت یک اینفلوئنسر مجازی وجود دارند، آنها نمی توانند مستقیماً به همان روش با فالوورهای خود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین نمیتوانند مانند تأثیرگذاران انسانی با محصولات تعامل داشته باشند یا نظرات صادقانه ارائه دهند، که میتواند باعث شود تا تأییدیههای آنها کمتر واقعی به نظر برسند.
احساسات مخاطب
اینفلوئنسرهای مجازی می توانند بر احساس مردم نسبت به برندها تأثیر بگذارند – چه بهتر یا چه بد. در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کردهاند و دهها مزیت برای بازاریابان دارند، کاربردهای انسانیتر این فناوری گاهی اوقات میتواند اثر «درهای عجیب» ایجاد کند که مردم آنها را بیارزش میدانند.
برخی از محبوبترین اینفلوئنسرهای مجازی نیز دارای ویژگیهای مبهم نژادی هستند که کارشناسان بازاریابی آن را راهی برای جلب نظر برندها برای مخاطبان گستردهتر تفسیر میکنند. با این حال، این رویکرد میتواند علیه یک برند نیز کارساز باشد، زیرا میتوان آن را میانبری برای فراگیرتر از آنچه هستند در نظر گرفت – موضوعی که بسیاری از برندهای زیبایی و مد مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
اینفلوئنسرهای مجازی برتر در رسانه های اجتماعی موج می زنند
این روند ممکن است در حال حاضر شتاب بیشتری به دست آورد، اما اینفلوئنسرهای مجازی در واقع مدت زیادی است که وجود داشته اند و بی سر و صدا دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ را متحول کرده اند و دنبال کنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی ایجاد کرده اند. از آیکونهای مد گرفته تا شخصیتهای متحرک، اینفلوئنسرهای مجازی برتر هستند که باید دنبال شوند.
لیل میکولا
طبق بیوگرافی اینستاگرام او، Miquela (@lilmiquela در اینستاگرام) یک “ربات 19 ساله ساکن لس آنجلس” است. او پیشگام در فضای اینفلوئنسر مجازی با 2.6 میلیون فالوور اینستاگرام و 3.5 میلیون دنبال کننده TikTok است، در سال 2016 راه اندازی شد و اکنون توسط آژانس خلاق Brud مدیریت می شود. او با برندهایی مانند پرادا، پاکسان و کالوین کلاین همکاری کرده و حتی در فهرست 25 تأثیرگذارترین افراد در اینترنت در مجله TIME جایگاهی را به دست آورده است.
امام
Imma (@imma.gram در اینستاگرام) یک دختر مجازی در توکیو با بیش از 390000 فالوور اینستاگرام است. او که زاییده فکر شرکت Aww است، بهخاطر باب صورتی نمادین آدامسی و حس قاتل استایلش معروف است. او همچنین کنجکاو است و اغلب هویت خود را با استفاده از هشتگ #ithinkimcgi زیر سوال می برد. اخیراً کوچ کمپینی را راهاندازی کرده است که در آن ایما در کنار افراد مشهوری مانند لیل ناس ایکس و کامیلا مندس حضور دارد، جایی که او از هر سفیری در دنیای مجازی آنها دیدن میکند.
جانکی
جانکی (@Janky در اینستاگرام) یک شخصیت گربهمانند شیطون با 1 میلیون فالوور اینستاگرام و 11.9 میلیون دنبال کننده در حساب مشترک TikTok با همکار اینفلوئنسر مجازی Guggimon است. آنها توسط Superplastic، شرکتی که بهخاطر افراد مشهور مصنوعی متحرک و اسباببازیهای طراح معروف است، ایجاد شدهاند. به عنوان یک تأثیرگذار مجازی، Janky با برندهایی مانند 7-Eleven، Fortnite و Gucci همکاری کرده است.
آینده اینفلوئنسر مارکتینگ مجازی چیست؟
اینفلوئنسرهای مجازی یک پیچ و تاب تازه و جلب توجه به کمپین های بازاریابی ایجاد می کنند. اما هنوز چیزهای زیادی در مورد این فناوری نمی دانیم.
توصیه ما؟ یک اینفلوئنسر مجازی را درست مانند هر اینفلوئنسر دیگر دامپزشک کنید و خطرات و مزایای برند خود را بسنجید. فشار ایده را در برابر انتظارات مخاطبان و ارزشهای اصلی برندتان آزمایش کنید. آیا مخاطبان شما در مشارکت اینفلوئنسر مجازی ارزش یا سرگرمی پیدا میکنند یا همکاری با خالق واقعی را ترجیح میدهند؟ مطمئن شوید که اینفلوئنسر در نهایت برای برند شما مناسب است.
اگر تصمیم به پیشبرد کمپین دارید، شفافیت کلیدی است. از هشتگهایی مانند #PoweredByAI استفاده کنید تا به مردم بفهمانید که این یک کمپین اینفلوئنسر مجازی است و از نزدیک هرگونه تعامل بین اینفلوئنسر و مخاطبان خود را زیر نظر بگیرید.
برای شروع برنامه ریزی کمپین بازاریابی اینفلوئنسر مجازی بعدی خود آماده اید؟ الگوی بودجه بازاریابی اینفلوئنسر ما را بررسی کنید تا هزینه های خود را بهینه کنید و مطمئن شوید که دلارهای بازاریابی خود را به شراکت های مناسب اختصاص می دهید.