معرفی سیستم عامل اندروئید

  • شروع کننده موضوع Farzad
  • تاریخ شروع
افزایش فالوور اینستاگرام

Farzad

Member
تاریخچه
شرکت گوگل در نوامبر سال 2005 شرکتی به نام Android را خریداری نمود، شرکت تازه تاسیس اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیکسیرز و کریس وایت پایه گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم افزار و برنامه های کاربردی تلفن های همراه فعالیت می کرد. اما این موضوع رسما اعلام نشده بود تا اینکه در نیمه دوم سال 2007 به طور کاملا رسمی اعلام شد مبنی بر اینکه قرار است سیستم عامل متن باز برای تلفن‌های همراه منتشر شود.

گوگل در سال ۲۰۰۸ اولین نسخه اندروید را ارائه نمود. دست‌اندرکاران این شرکت شاید در آن زمان خودشان تصور نمی‌کردند که روزی این محصول open source به فراگیرترین سیستم‌ عامل موبایل در دنیا تبدیل شود. اندروید فعالیت رسمی خود را از اکتبر سال 2008 میلادی در آمریکا آغاز نمود. نخستین گوشی مبتنی بر سیستم عامل اندروید با همکاری 2 شرکت معتبر htc و T-mobile تولید شد.

این گوشی در کمتر از یک سال تولید شد و در بازار به نام های مختلفی چون htc dream و T-mobile G1 عرضه شد. در آغاز بسیاری از قابلیت‌های کنونی که حتی تصور سیستم عامل اندروید بدون این امکانات نیز سخت است، در این گوشی ها وجود نداشت. برای نمونه می‌توان به فقدان صفحه کلید لمسی، قابلیت چند لمسی، برنامه‌های کاربردی حرفه‌ای و... اشاره نمود، اما تولید همین گوشی ها سنگ ‌بنایی شد تا امروزه با اندرویدی چنین پیشرفته سروکار داشته باشیم.

هسته اصلی اندروید
جالب است بدانید، اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده‌ است. در واقع مدیریت و بهینه سازی حافظه، ارتباط با سخت افزار و سرویس های سیستم، امنیت، مدیریت منابع تلفن همراه و همچنین عمل پردازش را هسته لینوکس انجام می دهد و لایه ای جهت ارتباط بین کاربر و سیستم عامل می باشد. ذکر این نکته ضروری است که این لایه توسط جاوا پیاده سازی شده است.

اندروید همانند لینوکس open source خواهد بود و توسعه دهندگان بیشماری بر روی آن کار می کنند. حق امتیاز اکثر قسمت های اندروید به صورت open source بر اساس مجوز (Apache License 2.0) ارائه می گردد.

لایه های اصلی اندروید
1.برنامه های کاربردی و ابزارهای گرافیکی (Application and Widgets)

2.چارچوب برنامه های کاربردی (Application Framework)

3.زمان اجرای اندروید (Android Runtime)

4.کتابخانه های جاوا (java Libraries)

5.هسته لینوکس (Linux Kernel)

رابطه اندروید و جاوا
نرم افزارهای جانبی اندروید با استفاده از زبان جاوا نوشته می شوند و برای اینکه بتوانند با لایه های پایین سیستم عامل ارتباط برقرار کنند از کتابخانه جاوا استفاده خواهند کرد. بخش رابط کاربری و بسیاری از برنامه های اندروید نیز با زبان جاوا نوشته شده اند. سیستم عامل اندروید جهت اجرای برنامه های جاوایی، کدهای جاوا را به کدهای دالویک تبدیل و سپس روی Virtual Machine اجرا می کند.

دالویک یک ماشین مجازی جاوایی می باشد که برای سیستم عامل اندروید بهینه سازی شده است تا باعث کاهش مصرف CPU, Ram و حتی باطری شود. اما پس از پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل شد نرم افزار آرت (محیط اجرای جدید اندروید) که برای برنامه های تحت جاوا میباشد، ارائه گردید. شرکت گوگل برای اولین بار در اندروید ۴.۴ آرت را در کنار دالویک قرار داد و کاربران می توانستند با مراجعه به تنظیمات گوشی خود آن را فعال کنند.

لوگوی اندروید
شرکت اندروید از خانم آیرینا بلاک (irina blok) طراح روسی و تیم طراحی گوگل درخواست داشت تا لوگویی برای اندروید طراحی کنند که به راحتی توسط کاربران قابل شناسایی باشد، همچنین خواسته شده بود که حتماً این لوگو به دلیل معنای لغوی کلمه اندروید تصویری از روبات باشد. آیرینا بلاک پس از مطالعه زیاد در مورد اسباب بازی ها و شخصیت های فانتزی و تخیلی، در آخر تصمیم گرفت لوگوی اندروید را از یک منبع عجیب الگو بگیرد.

پس از این بررسی ها شاید تصورش هم برایتان بسیار سخت باشد که از لوگوی روی درب توالت ها (آقایان و بانوان) این ایده گرفته شد. هم اکنون اگر دوباره به لوگو نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که ترکیبی از لوگوی مذکر و مونثی است که روی درب توالت ها تا کنون دیده اید. در ضمن این لوگو نیز همانند سیستم عامل open source توسط گوگل عرضه شد تا هر شخص بتواند لوگو را مطابق سلیقه خود تغییر دهد.
 
بالا